Στην Ολομέλεια της Βουλής, κατά, τη διάρκεια της συζήτησης για τη ψήφιση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με θέμα «Εκσυγχρονισμός της Χωροταξικής και Πολεοδομικής Νομοθεσίας», τοποθετήθηκε ο Νεκτάριος Σαντορινιός. Ο βουλευτής Δωδεκανήσου του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ αντιτάχθηκε στο νομοσχέδιο, που εν μέσω πανδημίας η Κυβέρνηση φέρνει προς ψήφιση στη Βουλή, κάνοντας λόγο για επικίνδυνες ρυθμίσεις, οι οποίες θίγουν τις περιουσίες και τορπιλίζουν την τοπική ανάπτυξη αναδιανέμοντας τη γη, προς όφελος των λίγων.
Το νομοσχέδιο του ΥΠΕΝ φέρνει μια βίαιη αναδιανομή της γης, κατ’ επιταγή ΣΕΒ, ΣΕΤΕ και μεγαλό-ιδιοκτητών
«Το νομοσχέδιο, με έναν βαρύγδουπο τίτλο, εμφανίζεται ότι θα σταματήσει την εκτός σχεδίου δόμηση. Όμως, κάνει ακριβώς το αντίθετο: αλλάζει τους όρους της εκτός σχεδίου δόμησης, κάνοντας μια βίαιη αναδιανομή εις βάρος της μικρής και μεσαίας ιδιοκτησίας ακίνητης περιουσίας και προς όφελος -και κατ’ επιταγή- του ΣΕΤΕ, του ΣΕΒ και των μεγάλων ιδιοκτησιών. Με ωραίους τίτλους η Κυβέρνηση προσπαθεί, και πάλι να κρύψει την πραγματική της ατζέντα».
«Έτσι, σε συνθήκες πανδημίας αντί να συζητήσουμε συλλογικά για το πώς θα διαφοροποιήσουμε το μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης, φέρνετε ρυθμίσεις που δημιουργούν μεγαλύτερες συγκεντρώσεις τουριστικής δραστηριότητας. Σε ποιον σχεδιασμό, αλήθεια, υπάγεται αυτή η λογική και για ποια εκτός σχεδίου δόμηση συζητάμε, του μικρού οικοπέδου ή των μεγάλων περιουσιών; Γιατί αυτό που πάτε να κάνετε, είναι να απαγορεύσετε, από τη μια στους μικροϊδιοκτήτες να χτίσουν, ενώ στους μεγαλοϊδιοκτήτες δίνετε κίνητρα και διευκολύνσεις, επιτρέποντας ακόμη και τουριστικά χωριά και μεικτά τουριστικά καταλύματα, μικρής κλίμακας, που ξεκινάνε από τα πενήντα στρέμματα!».
«Και αν δεν έχετε αίσθηση τι συμβαίνει εκεί έξω, θα σας πω τι έχει συμβεί στη Ρόδο και συγκεκριμένα στην παραλία Τσαμπίκας: Έχουν κατέβει διάφορα «κοράκια» και ενοποιούν τις μικρές ιδιοκτησίες με σκοπό να χτίσουν μεικτά τουριστικά καταλύματα. Να φτιάξουν δηλαδή σπίτια, με μεγάλο συντελεστή δόμησης, ανταγωνιζόμενοι τους εργολάβους και την ιδιοκτησία, και τελικά να τα πουλήσουν καταστρέφοντας μια ολόκληρη περιοχή. Με αυτόν τον τρόπο περιορίζετε εσείς την εκτός σχεδίου δόμηση, καταστρέφοντας τελικά το περιβάλλον;».
Χωρίς να έχουν ολοκληρωθεί δασικοί/κτηματολογικοί χάρτες, οριοθετήσεις και χαρακτηρισμοί, δεν μπορούν να προχωρήσουν τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια
«Με αυτό το νομοσχέδιο διασπάτε το σχεδιασμό για τα πολεοδομικά σχέδια και τα εντάσσεται σε επίπεδο δημοτικής ενότητας, όμως χωροταξία δεν μπορεί να γίνει σε επίπεδο δημοτικής ενότητας, για τον επιπλέον λόγο ότι τα ειδικά σχέδια είναι ανώτερα των τοπικών πολεοδομικών. Τα εργαλεία σχεδιασμού ενός μελετητή είναι συγκεκριμένα. Είναι οι δασικοί χάρτες που έχετε σταματήσει. Είναι οι κτηματολογικοί χάρτες που δεν έχουν ολοκληρωθεί. Είναι οι χαρακτηρισμοί οδών που δεν τους βάλατε στο νομοσχέδιο. Είναι οι οριοθετήσεις ρεμάτων που μόνο οι ιδιώτες τις κάνουν, μόνοι τους. Είναι η οριοθέτηση αιγιαλού και οι αρχαιολογικές ζώνες. Έχουν προηγηθεί αυτά τα βήματα, ώστε να μπορεί κάποιος να πει πως πράγματι τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια θα μπορέσουν να υλοποιηθούν σε σύντομο χρονικό διάστημα;»
«Επίσης, ακόμη περιμένουμε μια επαρκή απάντηση γιατί δεν αξιοποιήσατε την έτοιμη χρηματοδότηση που είχε αφήσει η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, για τα τοπικά πολεοδομικά σχέδια σε επίπεδο Δήμων».
Ο θαλάσσιος χωροταξικός σχεδιασμός – μια κουρελού, με έξτρα δώρα σε «φίλους»
«Σκοπός σας είναι να αποσυνδέσετε τον παράκτιο χώρο, από τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, προφανώς ως ένα ακόμα δωράκι στον ΣΕΤΕ και στο ΣΕΒ, οι οποίοι φοβούνται μη τυχόν κυρωθεί το Πρωτόκολλο της Βαρκελώνης. Με την υπαναχώρηση αυτή διασπάτε τον θαλάσσιο χωροταξικό σχεδιασμό, διότι οι παράκτιες χρήσεις είναι αυτές που επηρεάζουν τον εν λόγω σχεδιασμό και αντιστρόφως. Για άλλη μια φορά εισάγετε μια αποσπασματική ρύθμιση, οδηγώντας τελικά σε απορρύθμιση».
«Με αναφορά στο άρθρο 137, που αφορά τις κατ’ εξαίρεση κατασκευές στις χερσαίες ζώνες λιμένων: είναι κατανοητό ότι αυτήν τη στιγμή υπάρχει η απαίτηση γρήγορα να κατασκευαστούν εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης των αναγκών ασφαλείας στις πύλες Σένγκεν. Ωστόσο, μαζί με τις αναγκαίες υποδομές δίνεται η δυνατότητα να φτιαχτούν εκδοτήρια και στέγαστρα, τα οποία όλοι γνωρίζουμε πώς έχουν αξιοποιηθεί στα λιμάνια και τι deal έχουν γίνει γύρω από αυτά. Ενώ, ταυτόχρονα, δεν έχετε βάλει ένα όριο πότε θα πρέπει να εγκριθούν τα masterplan, προκειμένου να υπάρχει ένας χρονικός ορίζοντας πίεσης, για να υπάρξει μία ξεκάθαρη και σωστή αδειοδότηση αυτών των κατασκευών».